Controle over je werkplekken, die toegang hebben tot bedrijfsapplicatie en bedrijfsdata
Sinds Corona heeft het flexibel werken een vlucht gekregen. Meer en meer medewerkers zijn uitgerust met een laptop van de zaak of hebben een privé-laptop waarop het werk wordt gedaan. Of dit nu op kantoor is, thuis of onderweg. Ook bedrijfsgegevens worden steeds efficiënter opgeslagen, zodat je overal en altijd kunt werken. Een mooie ontwikkeling om te zorgen dat flexibiliteit, productiviteit en werkgeluk groeit.
Echter zien wij vanuit IT dat dit uiteraard ook een keerzijde heeft. Ben je als ondernemer wel in controle als het gaat om de apparaten die medewerkers gebruiken (laptop, tablet, smartphone, thuiswerkplek?). En hoe zorg je ervoor dat je bedrijfsgegevens veilig zijn en blijven?
Solid Partners kan jou helpen!
Vanuit Solid Partners kunnen wij je helpen om te starten om in kaart te brengen hoe je nu werkt. En ook samen te bepalen hoe je wilt werken? Sta je het toe dat medewerkers privé-apparaten mogen gebruiken om werk uit te voeren? En heb je wel controle op de laptops die je uitgerold hebt in je organisatie. In het verleden had je deze controle omdat een werkplek was opgenomen in een lokale Active Directory.
Een server bij jezelf op locatie, waar je apparaten zich aanmelden. Maar deze lokale server is inmiddels vaak al verdwenen. Maar hoe wordt deze rol nu overgenomen? Hoe zorg ik ervoor dat nieuwe software eenvoudig uitgerold kan worden? Hoe zorg ik ervoor dat updates uitgevoerd worden door mijn medewerkers en hoe controleer ik dat dit ook gebeurd? Allerlei goede en legitieme vragen om te zorgen dat je bedrijfsgegevens en bestanden wel veilig gebruikt kunnen worden, zonder kans op ransomware of andere cyber dreigingen.
Met Microsoft Intune zorg je ervoor dat je deze controle weer terug krijgt in handen. Microsoft Intune is inmiddels een onderdeel van veel van de Microsoft 365 suites, waarmee Microsoft voorop loopt als het gaat om het beveiligen van je bedrijfsapparaten en applicaties. En vanaf 1 maart heeft Microsoft hier een aantal nieuwe zaken aan toegevoegd vanuit de Microsoft Intune Suite, zoals:
- Remote Help, een tool voor eenvoudige ondersteuning op afstand
- EndPoint Privilege Management, waarmee je de juiste medewerker, de juiste privileges kunt geven op de juiste tijdstippen
- Advanced Endpoint Analytics, voor uitgebreide analyses van werkplekken
- Microsoft Tunnel for Mobile App management, voor Micro VPN vanaf een persoonlijk IPS/iPad OS of Andriod apparaat
- Management van speciale apparaten, met name voor organisaties die prive apparaten toestaan
- Advanced App management, voor het gebruik van een enterprise app catalogus en een betere controle
Later dit jaar voegt Microsoft hier nog een extra item aan toe, te weten Cloud certificate Management, waarmee je eenvoudig VPN en Wifi certicaten centraal kunt managen.
Wat levert deze techniek je als ondernemer zoal op?
Verbeteren van je IT Beveiliging en het verminderen van je risico’s op aanvallen
Je hebt een betere controle op je bedrijfsapparaten die toegang hebben tot je bedrijfsapplicaties en data. Als organisatie kun je hiermee IT beleid maken en ook zorgen dat de technische middelen zorgen voor een goede nalevering hiervan! Dus niet alleen een beleidsstuk op papier, maar ook de technische middelen om er voor te zorgen dat beleid centraal voor alle apparaten in je organisatie nageleefd gaat worden.
Vereenvoudigen van Apparaat beheer
Door gebruik te gaan maken van Microsoft Intune, zorg je ervoor dat je eenmalig het beheerplatform inricht. Je beleid hierop toepast en daarna kun je je bedrijfsapparaten toevoegen aan de Microsoft Azure Active Directory, waardoor je weer de controle terugkrijgt op de apparaten in je organisatie.
Verlagen van je kosten
Voor iedere ICT-oplossing geldt dat de kosten voor de baten uitgaat. Maar met Microsoft Intune is de rekensom snel gemaakt. Wij zorgen ervoor dat wij het beheerplatform met alle beleidsregels eenmalig inrichten. En vanaf dat moment kun je eenvoudig een nieuw apparaat toevoegen aan deze omgeving. Je hebt in basis geen IT-kennis meer nodig voor het uitrollen van een nieuwe werkplek. Een werkplek wordt vooraf kenbaar gemaakt op het platform. Je logt in met je email adres en je wachtwoord. En de uitrol van je beleidsregels, applicaties en persoonlijke instellingen komen via het Microsoft Bedrijfsportaal vanzelf je kant op. Kortom, iedere uitrol van iedere nieuwe werkplek (waar je snel toch al 2 tot 4 uur mee bezig bent als IT’er), bespaar je dus in de toekomst uit.