Digitale transformatie

Het veranderproces is in feite nog maar net gestart. Digitale transformatie is het benutten van nieuwe digitale technologieën die een bijdrage leveren aan je nieuwe robuuste en flexibele digitale bedrijfsmodel.

Digitale transformatie is het proces binnen organisaties om kansen, verwachtingen en mogelijkheden van de huidige en toekomstige digitalisering in te zetten. Daarmee is het mogelijk om stappen te zetten naar een meer digitale en wendbare organisatie. Hierdoor ontstaat er een duurzame organisatie waarbij je klant in het middelpunt blijft staan.

Bij een digitale transformatie gaat een organisatie over naar een ander businessmodel waarbij de nieuwe digitale technologie een grotere rol zal spelen. Voor een volledige digitale transformatie is er sprake van het loslaten van oude structuren en werkwijzen naar een geheel nieuwe manier van transparant en veilig werken.

Digital transformation

De mogelijkheden op het gebied van digitale transformatie zijn enorm en maken het mogelijk om diverse veranderingen in de bedrijfsprocessen door te voeren. De mensen binnen een organisatie zorgen voor een succesvolle verandering in de werkcultuur. Technologie is op een slimme manier in te zetten om het beste uit de organisatie te halen, maar zorgt ook voor verandering. Neem daarom ook medewerkers mee in deze veranderingentransformatie, niet voor elke medewerker is die verandering makkelijk.

Wat houdt dit in voor jou en voor jouw klanten?

Om klanten te kunnen leveren waar op dat moment om gevraagd wordt, worden digitale instrumenten ingezet. Hiervoor is het noodzakelijke dat zowel het moment als de achterliggende gedachte begrepen en ingezet wordt. Technologie wordt ingezet om (potentiële) klanten binnen te halen/houden en te bedienen maar ook om klantervaringen, producten en diensten continue te verbeteren. Zo wordt ook de operationele wendbaarheid en de effectiviteit verhoogd.

Digitaliseer de business strategie

Je wilt als organisatie je klanten een stap voorblijven om ze op een goede manier te bedienen. De kunst is dus om vanuit de business strategie te kijken welke technologieën er beschikbaar zijn om je hierin te ondersteunen. Geef medewerkers de juiste tools die hier een bijdrage aan leveren. Kijk hierbij niet alleen naar de bestaande technologie, maar adopteer juiste nieuwe en innovatieve technologie om niet ingehaald te worden door de tijd en door je klant van morgen.

Steun digitale kampioenen

Medewerkers in de organisatie die digitaal (mee)denken, spelen een belangrijke rol in het digitaal “slim” maken van jouw organisatie. Betrek daarom alle medewerkers bij jouw initiatieven en zorg voor zoveel mogelijk kennis. Zowel op organisatorisch als strategisch niveau.

Datagestuurd

In de nieuwe digitale organisatie is data de brandstof waarop alles draait. Maar het blijven de medewerkers die achter het stuur zitten. Het gedrag van de mens staat onder invloed van de wijze waarop er gemeten en beloond wordt. Door het instellen van de juiste KPI’s en data stimuleer je medewerkers om doelen te behalen en verbeteren. Welke data is er beschikbaar in jouw organisatie, welke data mis je. Maar nog belangrijker, hoe helpt data jouw organisatie (nog) beter te laten presteren?

Ontwikkel innovatievermogen

Digitalisering staat nooit stil en zal blijven veranderen en innoveren. Dus blijf kritisch in wat wel en wat niet werkt voor jou. Digitalisering is dus iets anders dan een digitale transformatie maar zijn beide voor altijd aan elkaar verbonden. 

Heb je vragen? Neem contact met ons op!