Van bezemkast naar Hypescalers met Saas, maatwerk en integratie.

Zet hem maar in de bezemkast

25-02-2021

Van bezemkast naar Hypescalers met Saas, maatwerk en integratie
Een kwart eeuw ICT ontwikkeling in een notendop!

“Zet hem maar in de bezemkast”, dat is wat wij vaak te horen kregen als er een nieuwe server bij de klant moest worden geïnstalleerd. Zo’n lawaai makend ding wil je immers niet in je kantoor hebben staan. Echter moest de server wel toegankelijk blijven voor onderhoud en het wisselen van de back-up tapes. “De bezemkast kan op slot, dus daar staat hij wel veilig”.

De eerste stap

Meer en meer werden bedrijven afhankelijk van hun ICT omgevingen. Volledige processen werden geautomatiseerd en uitval van de ICT betekent uitval van een deel van het bedrijf. Het veiligstellen van de data was een dagelijkse taak waarbij met enige expertise moest worden vastgesteld of de nachtelijke back-up alle data wel netjes op de back-up tape had gezet. Vervolgens moesten de back-up tapes op een andere plek worden bewaard, gezien het belang bij calamiteiten.

Voor deze vaak lastige taak (zeker gezien de benodigde expertise), werd al snel een oplossing gezocht. De online back-up. Een back-up buiten het pand, gecontroleerd door professionals die daar waar mogelijk aanpassingen kunnen maken om de back-up elke dag goed te laten verlopen. Resultaat, de back-up tape was niet meer nodig, maar belangrijker nog, de eerste stapjes naar de (vaak door onbekendheid dus ook onbeminde) “Cloud” waren gezet.

-- Dat men al jarenlang geld via telebankieren extern beheerden, daar dachten de meesten niet eens bij na --

De volgende stap…

Hoe groot moet de nieuwe server nu eigenlijk zijn? Hoeveel schijfruimte en hoeveel geheugen? Is er geen ingroei model? Wat kost ICT eigenlijk per medewerker? ICT als een nutsvoorziening uit de muur. Vaste prijzen, all-in, geen verrassingen.

Dit waren de dagelijkse vragen die de ondernemers bezighielden. De lokale server welke er onverwachts mee stopte door een hardware of software fout. De hoge onverwachte kosten die het herstel met zich meebracht, zorgden voor nieuwe kansen en verdere ontwikkelingen naar de Cloud. “De private Cloud”.

Middels technieken als virtualisatie, Citrix en Remote Desktop, werd het mogelijk om vanuit datacenters grote systemen op te delen in kleinere virtuele privé omgevingen, waarvan indien nodig de capaciteit snel en flexibel kon worden bijgesteld.  Deze privé omgevingen werden klant specifiek ingericht en 24 x 7 gemonitord en onderhouden. Hiermee werd de kans op verstoring van de ICT sterk verminderd. Bijkomend voordeel was het kunnen rekenen met een vast prijs per (geautomatiseerde werkplek voor een) werknemer per maand.

-- Automatiseringskosten. Waar bestaan die eigenlijk uit? --

Hoe kan het nu…


Dankzij de snelle doorontwikkelingen, mede aangedreven door zogenoemde “Hyperscalers” als Microsoft, Amazon en Google, worden de standaard componenten om te automatiseren gestandaardiseerd en met transparante prijzen betaalbaar en beschikbaar voor elke ondernemer. Denk hierbij aan Microsoft Word (Microsoft 365), maar ook aan de multimediale mogelijkheden van onder andere Microsoft Teams. Met name deze laatste vereist een andere manier van opbouwen van een ICT omgeving. Microsoft Teams (zeker met de volledige multimediale mogelijkheden) kan moeilijk tot niet in een private Cloud omgeving via Citrix of Remote desktop worden gebruikt. De kracht en bandbreedte welke hiervoor nodig is, past niet binnen een concept als Citrix of Remote desktop omgeving.

Om toch gebruik te maken van deze technieken (zeker handig tijdens de huidige Covid-19 pandemie om thuis te kunnen werken), wordt er steeds meer gekozen voor een “FAT Client” (een laptop of PC welke voldoende kracht heeft voor deze applicaties). Dat brengt wel direct andere vraagstukken met zich mee. Denk hierbij aan de centrale opslag van data en softwarepakketten welke nog steeds via een Remote Desktop moeten worden aangeboden.

Door de kracht van de lokale PC of laptop met Office365 te combineren met bijvoorbeeld Microsoft Virtual Desktop (een private Cloud binnen Microsoft Azure). Hiermee kan je “verouderde” applicaties centraal draaien en via een browser benaderen. Zo ontstaat er een hybride Cloud omgeving waarmee zowel de laatste en nieuwste technieken als Microsoft Teams, Microsoft Office 365 en Microsoft Sharepoint (voor opslag van documenten) kunnen worden gebruik, maar ook de “verouderde” software binnen een browser kan worden gebruikt. Kortom het beste van beide werelden!

Het uiteindelijke doel…
Als het om ICT gaat blijft het altijd lastig om ver vooruit te kijken, maar een logische volgende stap (welke her en der al plaats vindt) is dat de “verouderde software” wordt herschreven naar applicaties die middels SAAS (Software As A Service) kunnen worden aangeboden en via een browser benaderbaar zijn. Dit maakt de (vaak dure) Citrix of Remote Desktop omgevingen overbodig. Het verlaagt de ICT kosten, waardoor de focus kan worden gelegd op inhoudelijke automatisering om zo bedrijfsprocessen te versimpelen en handmatige handelingen (waardoor veel fouten ontstaan) uit te sluiten. Integratie en maatwerk applicaties zijn hier de kernwoorden.

-- Realiseer software voor unieke processen en integreer met bestaande systemen --

Mocht je over deze laatste stap eens verder van gedachten willen wisselen, dan heet ik je van harte welkom bij Solid Partners! #WeDoITForYou

Deel op je social!

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze post

Reageer op deze post

 

Copyright © 2020 - 2021​​​​​​SitemapCookieverklaringPrivacyverklaringAlgemene voorwaarden